Salutare tuturor! Am pentru voi un subiect extrem de neglijat si anume: importanta somnului. Am mai spus-o si o repet: nu exista un sablon universal de urmat pentru corpul mult visat. Totul tine de fiecare individ in parte deoarece suntem complet diferiti. In orice caz, in articolul curent vei afla cat de important este sa te odihnesti si sa dormi atunci cand trebuie. Cand iti propui sa te dezvolti de pe urma antrenamentelor din sala dar omiti odihna, visul tau devine greu de realizat.

lipsa-somnuluiExista un studiu in America legat de persoanele care nu dorm suficient si astfel se pierd pana la 100 de miliarde de dolari in fiecare an deoarece angajatii vin la birou obositi (astfel, nivelul lor de concentrare este scazut). Mai simplu de inteles: asociaza importanta somnului (odihna) cu bateria telefonului. Seara cand te pui in pat, bagi telefonul la incarcat pentru ca a doua zi sa il folosesti in mod productiv sau sa stai ca tampitul si sa joci Pokemon Go.

Organismul este fix la fel. Daca nu dormi suficient de mult nu te astepta la un randament maxim, fie el in sala de forta antrenandu-te, fie la job, scoala, facultate, etc. Cantitatea de somn si performanta la sala sunt in stransa legatura. Nu o spun ca teorie ci pentru ca si eu dau randament mai bun atunci cand dorm bine si cat trebuie. Va spuneam intr-un alt articol ca nu cresti in sala ci in afara ei prin nutritie si odihna. Multi dintre voi s-ar putea sa pierdeti din vedere importanta somnului.

Insuficienta odihnei are efecte negative asupra ta iar acest lucru se poate traduce prin accidentari, un nivel ridicat de cortizol (citeste pe Wikipedia ce efecte are), un nivel scazut de testosteron ce afecteaza abilitatea de a creste in masa musculara, etc. Pe scurt, incearca sa pricepi cat de important este sa dormi, sa te odihnesti atunci cand trebuie. Ca sa reusesti in ceea ce iti propui, studiaza-ti organismul. Trebuie sa ai cunostintele necesare pentru a ajunge la capatul cursei ori altfel, te poti indrepta rapid spre sensul opus din care nu vei obtine mare lucru (aici e valabil atat in sala cat si in viata de zi cu zi).

Importanta somnului si cele 5 etape.

Cele 5 etape ale somnului sunt impartite in doua categorii: REM (din engleza โ€“ Rapid Eye Movement; in limba noastra โ€“ MRO, Miscare Rapida a Ochilor) si NREM (Non-Rapid Eye Movement). Asadar, primele 4 etape ale somnului sunt incluse in NREM (somnul cu unde lente) iar ultima reprezinta REM (adica faza somnului in care sunt produse visele / somnul cu unde rapide sau paradoxal). In aceasta etapa omul devine agitat si are miscari oculare rapide. Astfel, persoanele care se trezesc in ultima faza se vor simti mai obosite (somn mai putin odihnitor in REM) datorita starii de alerta.

importanta somnului

Totul este in stransa legatura cu lumina. Acest lucru este valabil la majoritatea speciilor de pe planeta. Cand rasare soarele, incepe viata in timp ce noaptea efectul este invers. La fel se intampla si in cazul somnului. Cand se lasa seara, organismul incepe sa elibereze hormoni ce ajuta la relaxare si la pregatirea pentru odihna. Procesul incepe prin reducerea batailor inimii. Ziua in schimb, organismul este mult mai activ din toate punctele de vedere (batai ale inimii, viteza de reactie, etc.).

Pe scurt, cam asa incepe prima faza a somnului (totul se petrece in primele 5-10 minute). Bataile inimii sunt reduse; in timp ce lumina scade in intensitate, organismul elibereaza melatonina (hormon implicat in regularea ciclului somn-veghe); activitatea creierului este redusa. Imediat dupa, organismul trece in faza a doua a somnului (dureaza aproximativ 20 de minute), faza in care realitatea pe care o stim noi dispare, muschii incep sa se relaxeze iar temperatura corpului scade.

Urmeaza a doua parte in curand.